Dagjelesgeven biedt ‘live experience’ aan middelbare scholen

Gastles Ester Migna van Vugt aan 4 vwo
Het is een eenvoudige formule: breng professionals die vrijwillig enthousiast over hun werk kunnen vertellen in contact met middelbare scholen die daar behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld als onderdeel van de profielkeuze waar derdejaars leerlingen voor staan. Of als aanvulling op de lesstof uit het boek. ‘Een echt verhaal blijft beter hangen’.

Met dit idee startten Joost Borsboom van ThiemeMeulenhoff en Femke Zwaal van Nieuwe Maan in 2009 Dagjelesgeven. Met steun van trainer/docent Maarten van Asbeck en enkele bedrijven werden in korte tijd 80 gastdocenten geworven en geïnstrueerd om op twee scholen proef te draaien. Op Scholengemeenschap Lelystad kregen 250 HAVO/VWO leerlingen (op 4 maart en 4 februari) praktijklessen van een selectie van 20 gastdocenten uit de verschillende beroepsprofielen. Van architect tot beurshandelaar, ontwikkelingswerker en bondscoach. Op het Bredero-college in Amsterdam worden de gastdocenten ingezet om de economie- en ICT-lessen aantrekkelijker te maken voor VMBO-leerlingen. ‘Meneer, hoeveel verdient u?’ was een veelgehoorde vraag.

De reacties zijn unaniem positief. Zowel van de leerlingen en de docenten/mentoren waar de gastdocent te gast is, als van de gastdocenten zelf. ‘Het is een waardevolle ervaring om aan pubers te vertellen wat je werk inhoudt en waarom je het leuk vindt. Je moet het in eenvoudige taal uitleggen en verbeelden. In presentaties met volwassenen kan ik deze verbeeldingskracht ook gebruiken.’ aldus één van de gastdocenten.

Gerardine Maréchal, coördinator HAVO/VWO van Scholengemeenschap Lelystad,  die de inzet van gastdocenten op haar school begeleidde: ‘Dit is waar het bij leerlingen van 14, 15, 16 om gaat: inspiratie en verhalen uit de praktijk, van buiten. ‘Live experiences’. Dat kunnen we ze als school niet altijd bieden. Dagjelesgeven vult dit gat.’

Via de website www.dagjelesgeven.nl hopen de initiatiefnemers nog veel meer scholen en gastdocenten te werven. ‘Er is een enorm potentieel aan ‘leerkracht’ dat aangeboord kan worden.  Hoe meer scholen en gastdocenten zich aanmelden, hoe makkelijker het wordt om deze te matchen, vooral regionaal, zodat de reisafstand voor de gastdocent beperkt kan blijven. Dagjelesgeven kan ook heel goed ingezet worden om bepaalde beroepen, waar nu een tekort aan is, in de ‘etalage’ te zetten. Denk aan functies in de gezondheidszorg en de techniek. Of relatief nieuwe beroepen, zoals milieukundige, ICT-er.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies