Dagjelesgeven boort nieuw potentieel leerkrachten aan

Mentoren en leerlingen enthousiast over gastdocenten

Op 4 maart aanstaande geven 10 professionals uit diverse beroepen gastlessen aan 250 leerlingen van 3 en 4 HAVO/VWO van Scholengemeenschap Lelystad (SGL). De gastdocenten, variërend van architect tot ontwikkelingswerker, helpen de middelbare scholieren bij hun keuze voor een beroepsprofiel of opleiding. De lessen zijn georganiseerd door Dagjelesgeven.nl, een nieuw landelijk initiatief om meer kennis en ervaring uit de maatschappij binnen de scholen te brengen. De eerste ronde gastlessen vonden een maand geleden plaats en werden door leerlingen en leraren goed ontvangen.

In deze tweede ronde staan de profielen Natuur en Techniek en Cultuur en Maatschappij op het programma.  De leerlingen kunnen onder meer kiezen uit een architect, een sociaal geograaf, een milieuexpert, een IT-adviseur, een personeelsmanager, een journalist. Eén van de gastdocenten is Maria van der Heijden, zelfstandig communicatie- en verandermanager en oprichtster van Women on Wings, dat zich inzet voor vrouwen in India. Zij is toevallig ook oud-leerling van het SGL. ‘Het lijkt me geweldig om mijn oude school weer eens van binnen te zien. En de leerlingen van nu iets te vertellen over wat ik na mijn middelbare school allemaal heb gedaan. Dat had ik van tevoren niet kunnen bedenken.’

Complimenten

Gerardine Maréchal, coördinator HAVO/VWO van Scholengemeenschap Lelystad is een groot voorstander van het initiatief. ‘De middelbare school is een eiland in de maatschappij. Wij staan open voor inbreng van buiten, maar het is voor de docenten ondoenlijk om dit zelf te organiseren.’ De leerlingen reageerden heel positief op de input van buiten. Ook de mentoren waren onverdeeld enthousiast over de eerste gastlessen in februari. Vooral de didactische kwaliteiten van de gastdocenten oogstten veel complimenten.

Potentieel

Initiatiefnemers Joost Borsboom (ThiemeMeulenhoff) en Femke Zwaal (Nieuwe Maan) hopen met Dagjelesgeven.nl een bijdrage te leveren aan de kloof die er is tussen het onderwijs en de beroepspraktijk. ‘De gastlessen verruimen je blik, in de eerste plaats van de leerlingen, maar ook van de vakdocenten en de gastdocenten. Iedereen wordt er wijzer van.’ Tegelijk boort Dagjelesgeven een enorm potentieel aan leerkrachten aan. ‘Ons doel is niet het lerarentekort aan te pakken, maar door meer samen te werken, kan je wel onderwijstaken verlichten.’

Inmiddels hebben zo’n 85 professionals zich aangemeld bij Dagjelesgeven.nl. Hieruit zijn ongeveer 25 gastdocenten geselecteerd, aan de hand van hun cv en van de vraag vanuit de scholen. Zij kregen een korte briefing van de ervaren docent/trainer Maarten van Asbeck.  De gastdocenten worden nu ingezet in Lelystad en op het Bredero College in Amsterdam. Na deze proef wil Dagjelesgeven de bemiddeling uitbreiden naar andere regio’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies