Journalist voor de klas – Blog van Wietske Idema

Probleempje: veel leerlingen weten helemaal niet wat er allemaal te doen is, ze weten amper wat hun ouders of ooms en tantes doen. Dus hoe kun je dan weten wat je leuk vindt? Dagjelesgeven is de uitgelezen kans om je beroep aan de leerlingen te laten zien. Uit onderzoek weten we bovendien dat wanneer je emoties koppelt aan wat je moet leren, je het beter onthoudt. Een gastdocent kan voor deze emoties zorgen!

Beslissingen nemen en overzien wat de consequenties zijn van keuzes die je maakt. Het zijn vaardigheden die tieners nog volop aan het ontwikkelen zijn, zo blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek. Hun prefrontale cortex, het stukje brein dat nodig is voor de ‘hogere cognitieve functies’ is nog niet ‘klaar’. Daarom kiezen ze vaak voor iets wat nu leuk is en wat op korte termijn een goed gevoel geeft, iets dat volwassenen (vreemd genoeg?) vaak tegenstaat.

Volwassenen (denken te) weten dat het maken van huiswerk uiteindelijk meer oplevert dan The Voice of Holland kijken met je vriendinnen, of dat al die glazen alcohol nu misschien wel lekker en leuk zijn, maar dat het je gezondheid en breinontwikkeling over een tijd ontzettend heeft aangetast.
Doen wat je leuk vindt. Het is iets waar volwassenen in het dagelijks leven de rem op zetten, en dan vooral in het leven van hun tiener.

Ik vind dat vreemd. Want wat we leuk vinden, kunnen we vaak goed en dan willen we – als het nodig is – ons ook wel extra inzetten. Het is dus simpel: je kunt je veel makkelijker motiveren voor een leuke klus dan voor een saaie berg werk. En dat geldt al helemaal voor je beroep.
Dit is voor mij één van de redenen om gastdocent te zijn bij Dagjelesgeven: leerlingen kennis laten maken met het fantastische beroep ‘journalist’. Ik wilde ze in mijn les laten ervaren wat het is (of kan zijn) om journalist te zijn. Wanneer je iets beleeft of meemaakt (namelijk een les van mij!), weet je vaak snel of je het leuk vindt of dat je ergens gevoel voor hebt.

Probleempje: veel leerlingen weten helemaal niet wat er allemaal te doen is, ze weten amper wat hun ouders of ooms en tantes doen. Dus hoe kun je dan weten wat je leuk vindt? Dagjelesgeven is de uitgelezen kans om je beroep aan de leerlingen te laten zien. (Uit onderzoek weten we bovendien dat wanneer je emoties koppelt aan wat je moet leren, je het beter onthoudt. Een gastdocent kan voor deze emoties zorgen!)

In mijn les liet ik de leerlingen merken dat journalistiek meer is dan ‘stukjes schrijven’ of ‘voor de camera staan’. Ik liet ze brainstormen over de verschillende media (tv, web, krant), genres (nieuws, interview, reportage) en onderwerpen (sport, showbizz, politiek). Ook liet ik ze karaktereigenschappen of vaardigheden noemen van een goede journalist. ‘Nieuwsgierig!’, ‘brutaal!’, ‘accuraat!’, ‘doorzettingsvermogen!’, riepen ze door de klas. ‘En creatief natuurlijk!’, zei een leerling enthousiast.

Dat was precies het woord waarop ik zat te wachten. In de journalistiek is het namelijk belangrijk dat je een (originele) invalshoek kiest, zodat lezers of kijkers je kunnen volgen en je boodschap helder blijft.
Door zo’n invalshoek te kiezen hou je het werken als journalist leuk. Je kunt immers meerdere artikelen schrijven over hetzelfde onderwerp. En leuk, dat moet het zeker zijn (zie boven). De andere belangrijke les: Wat je nu niet kiest, kun je altijd later nog worden (Loesje). Zo ging het bij mij ook namelijk.

Wietske Idema, twitter: http://twitter.com/wietskeidema

Reacties

Lenneke van Benten2015-11-11 16:35:15

Beste Wietske,
Ik heb je naam zien staan bij een boeiende lezing op het CGG Dingstede.
Samen met Guus Smit schetste jullie een beeld vd ontwikkeling vd hersenen vd puber.
Is het mogelijk om deze lezing te herhalen op het Rotterdams Montessori Lyceum?
Mijn mob nummer is 0651360294
Vriendelijke groeten,
Lenneke van Benten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies