Medewerkers Delta Lloyd geven les tijdens NL DOET

NLDOET

Tijdens NL DOET op 16 maart gaan 10 medewerkers van Delta Lloyd Groep aan de slag als vrijwilliger voor Dagjelesgeven.  De medewerkers gaan voor Dagjelesgeven gastlessen geven op middelbare scholen in Amsterdam en Zwolle. Om de leerlingen inzicht te geven in hun werk. En om te ervaren hoe jongeren tegen de financiële sector aankijken. Delta Lloyd Foundation is sinds 2011 als founding partner betrokken bij Dagjelesgeven.

Dagjelesgeven bemiddelt vrijwilligers uit allerlei beroepen voor het voortgezet onderwijs.  De praktijkervaringen van professionals helpen jongeren om een gemotiveerde profiel- en studiekeuze te maken. Gebrek aan motivatie is een van de belangrijkste redenen waarom jongeren hun school of opleiding niet afmaken. Dagjelesgeven wil de kansen voor jongeren vergroten door een brug te slaan tussen de school en beroepspraktijk.

Bijzondere ervaring

Scholen Gemeenschap Lelystad zet docenten van Dagjelesgeven in bij de profielkeuze in 3 HAVO/VWO. SG- directeur Gerardine Maréchal: ‘Je geeft leerlingen een bijzondere ervaring mee, die ze hun hele leven zullen onthouden. Dat geldt trouwens ook voor de gastdocenten. De alledaagse werkelijkheid krijgt glans door stil te staan bij je eigen passie voor je werk.’

Dagjelesgeven doet op verschillende plaatsen mee aan de landelijke vrijwilligersactie NL DOET. Zo gaan naast de vrijwilligers van Delta Lloyd Groep (Delta Lloyd, ABN AMRO Verzekeringen en Friesland Bank Assurantiën), HRM-consultants van Mercuri Urval een sollicitatieworkshop geven aan jongeren in Amersfoort. Ook in Den Haag, Zwolle en Zaltbommel staan die dag vrijwilligers voor de klas.

Groei

Dagjelesgeven is een initiatief van Joost Borsboom  (ThiemeMeulenhoff) en Femke Zwaal (Nieuwe Maan Netwerk). Zij zijn twee jaar geleden gestart en hebben met steun van Delta Lloyd Groep, IBM en ThiemeMeulenhoff een database opgebouwd van 275 vrijwillige gastdocenten en 45 middelbare scholen. Zij verwachten dat de groei ook de komende jaren doorzet. Joost Borsboom: ‘Juist in deze eeuw van digitalisering is er een grote behoefte aan ‘levensecht onderwijs’. Femke Zwaal vult aan dat Dagjelesgeven daarbij beantwoordt aan de vraag van de ‘moderne vrijwilliger’, zoals professor Lucas Meys die heeft beschreven.  De moderne vrijwilliger is een drukbezette professional die zinvol en flexibel vrijwilligerswerk doet, waarbij een beroep gedaan wordt op zijn/haar competenties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies