De weg naar goed onderwijs – TEDxAmsterdamED 2013

Op donderdag 10 oktober vond de 2de TEDxAmsterdamED plaats. Thema was de ‘pursuit of excellence’, vrij vertaald ‘de weg naar uitmuntendheid voor iedereen’. Ik vond het een inspirerend evenement waarbij een aantal sprekers mijn aandacht trok.

Om te beginnen met Anton Philips. Met de leeftijd van 81 jaar de oudste spreker. Hij vertelde onder andere over zijn zoektocht, vol bergen en dalen, naar het werk waarin hij kon excelleren. Pas op zijn 53ste vond hij het werk dat bij hem paste (geen techniek management baan bij Philips maar iets met mensen). Hij had graag eerder bij zijn keuze willen komen. Het ging volgens hem om het krijgen van het inzicht dat:

  • je je eigen excellentie alleen bereikt door vanuit je motivatie keuzes te maken;
  • leren start met motivatie;
  • durf te kiezen voor datgene waar je blij van wordt;
  • kies de opleiding en de baan die bij je past en waar je met plezier naartoe gaat.

Willem Jan Renger  is een andere spreker die mij inspireerde. Als game-expert afkomstig van de HKU heeft hij inzichten over de kracht van games bij leren. Bij het huidige leren gaat het regelmatig over het leren van antwoorden op vragen die in de praktijk nooit gesteld worden. Het leren is niet echt betekenisvol, een voorwaarde voor gemotiveerd leren.
Veel gehoord is dat gaming alleen gaat over fun. Maar dat verveelt snel. Nee de motivatie bij leren met games zit in ‘the sweatness of overcoming obstacles‘. Je handelt in een bepaalde rol die je aanspreekt, dus niet doen alsof. Dat is ook een interessant gegeven voor educatieve uitgevers: in huidige lesboeken staat regelmatig “stel je bent een ondernemer” Hiervan leer je onvoldoende. Vervang het door: “Je bent nu ondernemer”. Het gaat  dus om levensecht leren, leren in een rol.
De ontwerponderdelen hiervoor:

  • als student verplaatsen in een rol;
  • je krijgt daarin verantwoordelijkheid;
  • hoe je deze kunt beheersen;
  • en hoe je adequaat kunt reageren op feedback;
  • alles in het vooruitzicht van bewijs van prestatie staat (betekenisvol doel bereiken).

Dit alles kan uiteraard met technologie – in games. Echter ook door leerwerken (zoals De Ondernemende School) kan betekenisvol geleerd worden.

Veel aandacht was er over aandacht voor de docent als voornaamste kracht bij het maken van goed onderwijs. Claire de Pont geeft aan dat vertrouwen in docenten nodig is om leerlingen te laten groeien. In plaats van de cirkel angst en controle (zowel voor schoolmanagers -> docenten -> leerlingen!). Andrew Niemeijer zegt: “investeer in docenten en excellent onderwijs zal volgen”.
Interessant document hierbij is het Het Alternatief, weg met de afrekencultuur in het onderwijs van René Kneyber en Jelmer Evers.

Uiteraard is er nog veel meer gesproken deze dag. Wat ik meeneem na deze dag dat er al goed onderwijs is maar dat het nog beter mag en kan!

Binnenkort staan de presentaties alle sprekers online op de site van TEDxAmsterdamED.
Enkele foto’s van TEDxAmsterdamED.

Meer lezen over TEDxAmsterdamED 2013?
Graag verwijs ik naar een aantal andere blogartikelen over dit event:

Karin Winters
Onderwijs van Morgen
HUhonoursBlog

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies