‘Meneer, waarom moet ik dit leren?’

Iedereen heeft het wel een keer gehad in zijn schoolcarrière, leerstof waarvan je dacht: “dat heb ik later toch niet nodig?” De drive voor leren is er meestal wel maar sluit niet altijd aan op het lesaanbod. Hoe kan het lesaanbod worden verbeterd om “betekenisvol leren” te stimuleren?

Jongeren hebben vaak nog geen idee van dat ‘later’ en weten dus ook niet wat ze daarvoor nodig hebben. Als je als leerling je leerdoelen zelf zou mogen opstellen, op basis van welk persoonlijk vergezicht dan? Ze hebben nu al veel moeite met de profiel- en studiekeuze.

Als we het hebben over gepersonaliseerd leren is het belangrijk om leerlingen te helpen hun keuzes te maken en na te laten denken over hun eigen toekomst. Het is de belangrijkste taak van een school: jongeren klaarstomen voor de maatschappij. Daarbij hoort het bijbrengen van een reëel beeld van de huidige en toekomstige beroepspraktijk.

Het inschakelen van externe professionals uit diverse beroepssectoren in het onderwijs helpt om deze realistische beelden over te brengen. Als een rolmodel kunnen ze leerlingen inspireren en praktijkkennis bijbrengen.

Deze professionals komen echter vrij weinig in de school. Dat komt doordat veel docenten en decanen door hun drukke programma onvoldoende tijd of geen groot netwerk hebben om die professionals binnen de school te halen. Aan de andere kant weten de professionals uit bedrijven en maatschappelijke instellingen vaak niet hoe ze toegang tot de school kunnen krijgen. De kunst is dus leer-kracht in de samenleving te verbinden aan de school.

Er zijn diverse initiatieven die zich inzetten om die verbinding mogelijk te maken zoals De Eerste Klas en Stichting Dagjelesgeven. Stichting Dagjelesgeven heeft een netwerk van honderden bekwame gastdocenten die inzetbaar zijn bij vaklessen, praktijkverhalen voor lessen loopbaanoriëntatie & begeleiding (lob) en een initiatief als bijvoorbeeld de Sociaal Ondernemende School. De Sociaal Ondernemende School is een lesprogramma waarbij leerlingen leren wat ondernemen is door zelf een product of dienst op de markt te brengen. Ze worden daarbij geholpen door ‘echte’ ondernemers, marketeers en financiële experts.

Maar het kan ook klein en eenvoudig: met een praktijkverhaal in een lob-les. Bijvoorbeeld een ondernemer die vertelt over zijn net uitgesproken faillissement. Een begrafenisondernemer met een inspirerend verhaal over zijn bedrijf. Dát spreekt leerlingen aan.

Deze en andere professionals geven leerlingen inzicht in de huidige, dynamische arbeidsmarkt en de vele nieuwe functies en kansen die daardoor ontstaan. En wat je als leerling moet doen om die te pakken. Dat motiveert leerlingen om bewuste keuzes te maken en ervoor te gaan.

En, terugkomend op het verbinden van maatschappij en school, uit evaluaties van onder andere Stichting Dagjelesgeven blijkt dat niet alleen leerlingen, (vak)docenten en decanen, maar ook gastdocenten en hun werkgevers positief zijn over de ontmoeting tussen hun verschillende werelden.

Maar het is uiteindelijk het allermooiste als een leerling dan zegt:
“Ok meneer , ik snap nu waarom ik dit moet leren!“

Oorspronkelijke versie van dit artikel verscheen op het ThiemeMeulenhoff Blog als “Hoe nutteloze lesstof waardevol wordt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies