‘Studiekeuze kan beter’

“Help jongeren de studiekeuzejungle door”, dat schrijft Janike Pel, student pedagogiek in het juninummer van het onderwijsblad ‘Van 12 tot 18’. Door onder andere een groter aanbod van studies maar ook onvoldoende begeleiding op school is het lastig voor leerlingen een weloverwogen studiekeuze te maken. Daardoor breken teveel leerlingen hun vervolgstudie af. Dat kost volgens hoogleraar Lex Borghans de samenleving ongeveer 6 miljard euro per jaar!

Volgens Janike blijkt uit onderzoek dat voor een goede studiekeuze het belangrijk is dat een leerling in het examenjaar zijn of haar interesses heeft kunnen ontdekken en benoemen en deze heeft kunnen verbinden aan een mogelijk beroep of studie. De overload aan foldertjes en websites van vervolgstudieaanbieders werkt daarbij contraproductief. Het gaat erom om leerlingen te begeleiden in het persoonlijk proces om te leren kijken naar zichzelf en vervolgens te begeleiden naar een studiekeuze.

In het huidig voortgezet onderwijs mag elke school zelf beslissen wat voor begeleiding er wordt geboden. Dat geeft een variatie van goed tot vrijwel afwezig, schrijft Janike. Zij pleit dan ook dat er een aantal voorwaarden moeten komen wat betreft loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB).

bron: Studiekeuze kan beter, Janike Pel, Van 12 tot 18, juni 2015.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies