Sociaal ondernemen in ‘thrift shop’

Leerlingen van de Bredero mavo uit Amsterdam brachten de 4 p’s in praktijk tijdens een nieuwe editie van het programma de Ondernemende school. Met hulp van de experts van Dagjelesgeven richtten ze hun ondernemingsplannen dit jaar op een bijzondere plaats: de IJ-hallen in Amsterdam-Noord, de grootste vlooienmarkt van Europa. En leerden dat ondernemen in tweedehands artikelen niet alleen leuk, maar ook duurzaam is.

Thriftshopping is sinds de hit van Macklemore & Ryan Lewis uit 2012 steeds populairder geworden onder jongeren. Ook in Nederland, waar de IJ-hallen in Amsterdam-Noord zijn uitgegroeid tot een ware trekpleister. Dat bracht Martin Verhoeven, docent Economie van Bredero mavo, op het idee om het lesprogramma Ondernemende school, dat hij samen met Dagjelesgeven heeft ontwikkeld, rond de IJ-hallen te organiseren. Hij huurde een aantal kramen waar de leerlingen, na grondig marktonderzoek en een stevig kredietgesprek met experts van Dagjelesgeven, hun tweedehands waar konden aanbieden. Het werd een groot succes. Spelenderwijs leerden de leerlingen niet alleen de waarde van product, prijs, plaats en promotie kennen, maar maakten ze ook kennis met sociaal ondernemen: rekening houden met mens en milieu.

Meer weten: De Ondernemende School

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt cookies voor bepaalde functionaliteiten, zoals het kunnen delen van blogposts. We hebben uw toestemming nodig deze cookies te ontvangen.
Meer over cookies